sunnuntai 12. elokuuta 2012

My Difficulties with the Airlines

Oli tosi jännitävää lähteä Helsinki- Vantaan lentokentälle 04.00 aamulla. Olin jo fyysisesti ja psyykkisesti valmis lähtemään vuodeksi pois, olin myös valmistautunut siihen että lentäminen toiselle puolelle maailmaa olisi hankalaa, mutta en koskaan ajatellut että siitä tulisi näin suuri kaaos.  Tarkoitus oli aluksi lentää Tukholmaan josta voisin  jatkaa New yorkiin, Newarkin lentokentälle ja new yorkista Fort Lauderdaleen Floridaan.

Lento Tukholmaan meni tosi hyvin eikä minulla ollut yhtään ongelmia vaihtaa lentokonetta. Myös lento Tukholmasta New yorkiin alkoi hyvin ja lento lähti ajoissa, mutta ongelmat alkoivat kun olimme puolentunnin matkan päässä new yorkista. Ilmeisesti New yorkin päällä oli ukkosmyrsky eikä me voitu sen takia laskeutua, joten meidän täytyi odottaa ja pyöriä ympyrää ilmassa 2 tuntia. Kapteeni ilmoitti, että meidän polttoaine ei riittäisi niin pitkää aikaa, joten meidän täytyisi laskeutua nopeasti alas jotta lentokone voitaisiin tankata. Laskeuduimme siis Bangorin lentokentälle tankkaamaan, joka sijaitsee jossain kanadan ja USA:n rajalla ja lentokenttä oli niin pieni ettei siellä ollut edes terminaalia. Pääsimme vihdoin lähtemään Bangorista noin tuntia myöhemmin ja saimme luvan laskeutua Newarkin lentokentälle. mutta olin jo tässä vaiheessa myöhässä jatko lennoltani jonka piti mennä Floridaan. Lentoemännät rauhoitteli ihmisiä, jotka valitti olevansa myöhässä jatkolennoltaan, lupaamalla että SAS hoitaa heidät seuraaville mahdollisille lennoille kohteisiinsa.

Kun pääsimme Newarkin lentokentälle kello oli noin 17.00 ja siellä oli vähintään 20 000 muutakin ihmistä, jotka oli ukkosmyrskyn takia missannut lentonsa ja teki lentokentälle järkyttävän ruuhkan ja paniikin. Kun olin saanut matkatavarani minut ohjeistettiin menemään Airline Services:iin selvittämään seuraava lentoni Floridaan, mutta kun pääsin sinne, minua ennen jonotti vähintään 200 ihmistä ja Airline Services:issä oli ainoastaan 6 agenttia töissä. Jonotin siis lähes 3 tuntia ennen kuin pääsin puhumaan SAS agentin kanssa seuraavasta lennostani ja noin tunnin setvimisen jälkeen agentti oli selvittänyt, että seuraava lentoni lähtisin 2 yön päästä sunnuntai aamuna.
Tässä kohtaa iski paniikki, olin yksin New yorkissa olen alaikäinen ja minulla ei ollut mitään paikkaa missä nukkua, koska en olisi saanut buukattua itselleni hotelli huonetta, koska olen alaikäinen eikä lentoyhtiöt suostunut maksamaan minulle hotelli huonetta tai edes varaamaan sitä.

Olin täysin neuvoton eikä mulla ollut mitään paikkaa minne mennä. Soitin vaihto-oppilas järjestöni hätänumeroon ja siellä neuvottiin, että minun pitäisi soittaa International Student Exchange järjestön hätänumeroon ja sieltä neuvottiin puhumaan uudestaan Airline Service agentille ja sanomaan että olen alaikäinen ja heidän täytyy hoitaa minut seuraavalle lennolle Floridaan välittämättä lentoyhtiöstä tai lentokentästä kunhan lentokenttä olisi lähellä Miamia.

Kello oli jo lähestymässä 11 illalla, kun United airlines agentti tuli sanomaan että seuraava lento Miamin lentokentälle (aluksi oli siis tarkoitus mennä Fort Lauderdaleen) lähtisi 06.00 aamulla, joten jouduin odottamaan vielä 7 tuntia tuntemattomalla lentokentällä.

Onneksi loppu hyvin kaikki hyvin saavuin Miamin lentokentälle erittäin väsyneenä, koska olin nukkunut 36 tunnin aikana 3 tuntia. Miamin lentokentällä Host-perheeni oli odottamassa minua ja ainoa ongelma enää on kitarani joka ei ole vielä saapunut, mutta lentoyhtiö lupasi tuoda sen kotiovelle seuraavan 5 päivän sisällä.

Kirjoittelen seuraavaksi perheestä ja Pembroke Pinesista, mutta tän romaanin jälkeen pidän vähä taukoa...

3 kommenttia:

  1. Olisin ollu niiiin paniikissa jos mulla olisi käyny noin!Onneks pääsit perille. Mulla on meinaa hyvin huonoja muistoja joulukuulta 2010 kun lennettiin Malediiveilta Frankfurtin kautta Helsinkiin ja Frankfurtin kenttä oli suljettu.. sitä vihan ja turhautumisen määrää ei pysty kuvailemaan, vihaan lentokenttiä. Kirjottele lisää, oon niin innoissani sun puolesta! :)

    VastaaPoista
  2. Härre god :o no hyvä että nyt selvisit sinne :) Loppu hyvin kaikki hyvin

    VastaaPoista
  3. Apua! mut onneks pääsit perille kunnossa :)

    VastaaPoista